Перейти к содержанию

Руханково-спортивного товариства “Луг"


Рекомендуемые сообщения

Вот попалась любопытная информация, может кому интересно.

 

СИМВОЛІКА ПОЖЕЖНО-СПОРТИВНОГО ТОВАРИСТВА “ЛУГ” У ГАЛИЧИНІ (1925-1939р.р.)

Сова Андрій

Львівський державний інститут фізичної культури

 

Актуальність. Важливою складовою західноукраїнського спортивного руху була діяльність товариства “Луг”, започаткованого у 1925 р. Романом Дашкевичем, визначним українським громадсько-політичним та військовим діячем. Він був незмінним головою товариства “Луг” з 1925 р. по 1939 р. Лугова організація була створена з метою національно-патріотичного виховання української молоді і підготовки її до боротьби за незалежність України. Атрибутика товариства, яка була представлена прапорами, відзнаками, одностроями, печатками та емблемою відіграла значну роль у діяльності товариства, тим більше, що польська влада сприймала її неоднозначно.

В сучасній Україні, коли з’являється безліч організацій, товариств, гуртків, клубів, дослідження символіки пожежно-спортивного товариства “Луг” крім наукового значення має ще й практичну вартість. Тому вивчення, осмислення й аналіз лугової символіки дозволить дієво використати історичний досвід на сучасному етапі розвитку та розбудови спортивного руху в Україні.

Аналіз останніх досліджень та публікацій. Символіка пожежно-спортивного товариства “Луг” у Галичині не була предметом фахового вивчення. Фундаментальні праці з комплексного дослідження еволюції прапорництва, емблематики, відзнак, печаток та іншої атрибутики товариства взагалі відсутні. Радянські та діаспорні історики подавали фрагментарні відомості, що стосувалися історії товариств “Луг”. Радянська історіографія історію “Лугу”, а особливо її символіку не висвітлювала, бо товариство вважалося “буржуазно-націоналістичним”. Лише в 90-х роках ХХ та на початку ХХІ ст. з’явилася можливість дослідити історію та діяльність товариств “Луг” у Галичині та інших українських землях. Проте і в сучасних публікаціях Ігора Андрухіва [1, 2], Оксани Вацеби [3], Бориса Савчука [14], Ореста Круковського [6], Богдана Трофим’яка [17] та інших викладається історія українських товариств і організацій, а про їхню символіку йдеться лише побіжно й принагідно.

Мета дослідження. У даній статті автор поставив перед собою за мету розкрити особливості символіки Лугового руху. Визначити роль прапорництва, відзнак, емблематики та печаток у діяльності українського пожежно-спортивного товариства “Луг” у Галичині.

Основні результати . Ще в часи існування “Повітової Січі” у Львові січова старшина, щоб зберегти організацію, подала на затвердження влади проект нових статутів для своїх товариств під трьома різними назвами : “Січ”, “Луг”, “Братство”. 25 березня 1925 р. утворено перше “руханкове товариство і сторожи огневої Луг” в с. Підберізцях Львівського повіту. До цієї події великих зусиль доклав Роман Дашкевич – колишній кошовий львівської “Повітової Січі” й колишній полковник київських Січових Стрільців [7]. “Луги” ставили за мету виховувати українську молодь та допомагати громадянам у випадку стихійного лиха [4, 1926. Ч. 3. С. 2]. На руїнах “Січей” було утворено нову Лугову організацію, яка швидко розвивалася в краї. Цьому сприяла і назва товариства, яка була пов’язана з історичними традиціями Козаччини, оскільки давня історія Січі починалася з Великого Лугу. Таким чином, ідея передвоєнної січової організації, скристалізована, перевірена і розвинена мала в умовах польської окупації проникнути у лави Лугової організації.

Статут товариства “Луг” повторював зміст роботи січової організації. 1. Культурно-освітня робота: організація виступів, лекцій, доповідей, аматорських вистав, курсів для неписьменних. 2. Утримання бібліотек, читалень, хору. 3. Проведення гімнастики на приладах і вільних вправ на повітрі. 4. Утримання футбольної команди. 5. Навчання плаванню, ходьбі, бігу, стрибкам. 6. Проведення фестин і забав. 7. Проведення гімнастичних, освітніх і пожежних курсів. Товариства “Луг” охоплювали переважно найширші маси сільської молоді, якій треба було прищепити навички до дисципліни й дати початковий військовий вишкіл [17, с. 469]. Важливими атрибутами товариства “Луг”, за допомогою яких пропагувалися ідеї лугової організації були прапори, відзнаки, емблеми, печатки тощо.

В першому статуті, затвердженому 25 березня 1925 р. рескриптом Львівського Воєводства (ухвала №5061) були згадки про відзнаки. В 8 параграфі зазначалося, що члени товариства зобов’язані з’являтися на збірках, при пожежах і вправах, в спортивних одностроях, а коли таких не мають, з відзнаками, які прикріпляли на одяг з правої сторони грудей (малинова стяжка розмірами 4х12 мм). На стяжці містився напис “Луг в ...” [15, с. 4] (замість крапок назва місцевості – А. С.).

Лугові осередки діяли, в основному в сільській місцевості. Впродовж 1925 р. у селах Галичини товариств з такою назвою з’являється більше двохсот, а під кінець 1926 р. їх кількість сягає шестисот. Таким чином, колишні січові структури мали нагоду швидко відновити діяльність на основі нового статуту “Лугу”. Часопис “Січові Вісти” перейменовується на “Вісти з Лугу”. Новоутворена організація мала свою символіку, яка увібрала в себе певні елементи старих січових символів. Це можна простежити на прикладі печаток, прапорів та інших атрибутів.

При напіввівійськовому однострої члени “Лугу” використовували червоні або синьо-жовті ленти, зокрема, на повітовому луговому святі в Сколе, яке відбулося 21 серпня 1927 р. луговики були у вишиваних сорочках, підперезані червоними або синьо-жовтими лентами [4, 1927. Ч. 8. С. 7].

Польська влада була занепокоєна стрімким розвитком товариств “Луг”, тому у 1929 р. було заборонено в Тернопільському і Станіславському воєводствах, а восени 1930 р., у Львівському воєводстві носити лугові однострої [4, 1934. Ч. 2-3. С. 5].

Члени “Лугу” незважаючи на заборону, носили лугові відзнаки, виступали на різноманітних святах, надалі займаючись культурно-освітньою, спортивною та пожежною діяльністю, не маючи одностроїв. Тоді польська влада вдається до інших заходів, а саме: за будь-які “провини” ліквідовують осередки “Лугу”. Кількість лугових осередків різко скоротилася. Якщо в 1929 р. їх було близько 750, то в 1933 р. кількість осередків “Лугу” скоротилася до 236 [7].

В травні 1931 р. у найважчий рік існування товариства “Луг”, керівництво організації провело переговори з Міністерством внутрішніх справ Польщі. В результаті переговорів визначився новий етап в історії товариства “Луг”. Згідно з новим статутом, затвердженим владою 17 червня 1932 р. товариство отримало назву “Українське руханково-спортове Товариство “Луг””, а його головний орган – “Великий Луг” з місцем перебування у Львові. Прийняті статути давали можливість засновувати нові товариства по всіх українських селах і містах, а також створювати чітку структуру, офіційні лугові центри: місцеві, повітові, окружні. Лугові товариства поширилися на Львівське, Станіславське і Тернопільське воєводства, їм дозволялося мати повітові й місцеві філії, вільно носити луговий однострій. Про зміни до статуту товариства “Луг” незмінний його голова з 1925 по 1939 рр. Р. Дашкевич зазначав : “[...] по переговорах з владою організація могла бути або пожарнича, або руханково-спортова. Одного з другим не вільно було лучити. Пускатися на пожарні організації було не практично, бо сикавки (вогнегасники – А.С.) були дорогі, а коли “Луги” невчасно прибували на пожар, то таке товариство ліквідовувалося... Тому більшість організацій були руханково-спортового характеру.” [2, с. 19-20]. У новому статуті з’явився новий 10 параграф, де детально описано однострої, які мали використовувати члени товариства у своїй діяльності. Якщо ж одностроїв в якомусь осередку не було, то луговики та луговички мали мати відзнаки “на правій груді (малинова стяжка шириною 4 мм., довжиною 12 мм.) з жовтим написом “Луг в ...”” (замість крапок – назва місцевості – А.С.) [16, с. 5]. В цьому ж параграфі було подано опис відзнаки, яка застосовувалась і раніше організацією : “Відзнака з білого металу, щит на щиті вінець, зв’язаний в долині стяжкою, двома топірцями і завішеною трубкою. По середині вінця напис Луг. Відзнаку носиться на шапці, а коли член Товариства ходить у цивільному одягу, на кляпі блюзки” [16, с. 5].

Спочатку відзнаки для “Лугів” виготовляв кооператив “Жіночий Базар” в Коломиї. Також відзнаки Лугової організації замовляли в товаристві “Достава”, яке виготовляло також і прапори.

Окрім названих відзнак товариства “Луг”, були ще “срібні медалі”, якими нагороджували членів товариства за активну працю. Зокрема, 23 вересня 1928 р. на Луговому святі в Перемишлі Р. Дашкевич нагородив такою відзнакою Петра Дуная [4, 1928. Ч. 10. С. 3]. “Срібною медалею” було нагороджено тов. інж. Короля за працю в Бучаччині [4, 1929. Ч. 1. С. 2]. Коли Петро Дунай помер, то його домовина була покрита червоною китайкою, на якій лежала лугова шапка з відзнакою “Лугу” та “срібна медаль”, та сама, що була дана Петру 1928 р. Р. Дашкевичем за активну працю в Луговому русі [4, 1931. Ч. 8-9. С. 1-2]. Срібні лугові медалі, виготовлялися на зразок січових медалей, випущених у 1914 р.

Лугові відзнаки були невід’ємним атрибутом у діяльності “Лугів”. Вони включалися в правила для луговиків, де зазначалося, що “Луговик(чка) завжди носить на своєму одягу лугову відзнаку...” [9, с. 38; 8, с. 32].

Крім відзнак організація “Луг” мала свою емблему. В п’ятому номері часопису “Вісти з Лугу” за 1928 р. поміщена емблема товариства [4, 1928. Ч. 5. С. 1]. Ця емблема на початку 1933 р. набула остаточного вигляду і впродовж всього існування залишалася без змін, символізуючи лугову організацію. Вона мала такий вигляд: у щиті напис “Луг”, навколо нього рослинний орнамент, під написом схрещені два топірці, під ними сурма з двома китицями. Ця емблема застосовувалась на печатках, килимах та на відзнаках. Лугова емблема використовувалась ще і на різних виданнях товариства “Луг” [12, 13], зокрема на організаційних виданнях для поліпшення роботи в осередках “Лугу”.

Заслуговує на увагу сфрагістичний матеріал. Перші печатки товариства “Луг” відомі із документів за 1927 р. Це печатки Виконавчого Комітету Центральної Ради Лугів, яка проіснувала з грудня 1926 р. до 6 липня 1927 р. (головою комітету був обраний Р. Дашкевич), пізніше розпущена польською владою [4, 1928. Ч. 1. С. 2, 7]. Печатка того часу була круглою за формою, діаметром 50 мм. [6, с. 50] На ній було зображено в центральному колі півкруглий щит із горизонтальною штриховкою (синій колір), у ньому розміщені літери в такому порядку:”ЦРЛ”, що розшифровується як : “Центральна Рада Лугів”. Навколо щита розміщена військова атрибутика : знизу ядра (10 штук), два бубни, гармати (4 штуки), знамена (6 штук); згори: меч, бунчук, булава. На печатці була ще легенда: “Вик[онавчий] Ком[ітет] Центральної Ради Лугів у Львові”.

Після розпуску Виконавчого Комітету Центральної Ради Лугів документи товариства завіряються печаткою Львівського осередку товариства “Луг”. Дану печатку використовують з 1928 р.[6, с. 50]. Вона кругла за формою із зображенням козака з мушкетом у лівій руці, права рука зігнута на поясі, при боці у козака висіла шабля. На печатці ще була легенда : “Руханкове Товариство і сторожи огневої “Луг” у Львові”. Подана печатка фігурує на офіційних документах товариства аж до 1932 р. У цьому ж році товариство затвердило новий статут за яким відмовилося від ведення протипожежних акцій. За новим статутом 1932 р. було змінено назву центрального товариства, що автоматично потягнуло зміну печатки. В параграфі 56, згаданого статуту зазначалося : “Всі акти Товариства так організації Головної, як також Окружних, Повітових і місцевих Організацій підписує голова або його заступник і писар. Печатка Товариства носить напис:

а) для Головної Організації: “Українське Руханково-спортове Товариство Великий Луг у Львові”.

б) для Окружної Організації: “Окружне товариство Луг...” (замість крапок – назва місцевості – А.С.)

в) для Повітових Організацій : “Повітове Товариство Луг в...” (замість крапок – назва місцевості – А.С.)

г) для Місцевих організацій : “Повітове Товариство Луг в ...” (замість крапок – назва місцевості – А.С.)” [16, с. 15].

За новим статутом печатка зберегла елементи своєї попередниці, а саме військову атрибутику, однак змінилося зображення у щиті. В центрі щита був напис “Луг”, навколо напису внизу стебла рослини (ймовірно це був хміль), під рослиною два схрещені топірці, знизу під ними сурма з двома китицями [6, с. 51]. На печатці була легенда: “Українське Руханкове-спортове Товариство у Львові Великий Луг” .

Як уже сказано, печатки товариства “Луг” були круглої форми. Однак в матеріалах ЦДІА України у Львові зустрічаються печатки еліптичної форми. Як показують документи, такі печатки застосовували сільські осередки товариства “Луг”, зокрема, печатка товариства в с. Поляні. Відбиток чорнильний, еліптичний фіолетовий. 35х47 мм., 1937р., без зображення. Легенда: “РУХАНКОВЕ ТОВАРИСТВО І СТОРОЖІ ОГНЕВОЇ “ЛУГ” В ПОЛЯНІ” [18, арк. 38].

Щодо прапорів організації “Луг”, то в статуті 1932 р. про них нічого не було сказано. За деякими даними, у 20-х роках ХХ ст., організація використовувала січові прапори. 8 грудня 1926 р на Першому краєвому з’їзді товариства “Луг” було утворено Виконавчий Комітет Центральної Ради Лугів (очолив Р. Дашкевич), фігурував прапор “Повітової Січі” у Львові [4, 1928. Ч. 1. С. 7]. Організація “Луг” при різних святкуваннях не забувала і про національні прапори. Так, на Луговому святі в бережанському повіті, голова осередку д-р Західний урочисто виніс синьо-жовтий прапор [4, 1927. Ч. 9. С. 7].

Великого суспільного резонансу набули “прапорові здвиги” 1937 і 1938 рр. з нагоди посвячення лугових прапорів. У них брали участь близько 20-30 повітових організацій [14, с. 59].

Важливою подією в історіїї “Лугу” було посвячення лугового прапору у Львові, що відбулося 18 вересня 1938 р. [10, с. 52]. В цій урочистій церемонії взяли участь лише 2 800 луговиків, оскільки польська влада обмежила кількість делегатів [5, ч. 206]. Польове богослужіння відправив о. митр. Ол. Базюк. Далі відбулося посвячення прапора, проповідь о. Назірка, промова Р. Дашкевича та присяга членів “Лугу” на вірність прапору. Гості вбивали в держак прапора цвяшки і вписувалися в Пропам’ятну книгу [10, с. 52]. Члени “Лугу” під керівництвом Р. Дашкевича склали присягу наступного змісту: “Прирікаємо, що під цим прапором будемо вірно і чесно служити луговій ідеї для добра українського народу. Боже Великий, веди наш прапор до слави і волі! Веди нас до столиці України – Києва, до сили і перемоги! ”[5, ч. 208].

Історія прапора, посвяченого у Львові 18 вересня 1938 р. бере свій початок ще з товариства “Січ”. Прапор, що його посвячували – один з найстаріших українських прапорів. Це прапор передвоєнної львіської “Січі”. В Першій світовій війні цей прапор вдалося врятувати, після чого він став прапором “Повітової Січі” у Львові. Без нього не обійшлися січові свята у Львові 1923-1925 рр. Після заборони товариства “Січ“, прапор переховували знову різні люди, і лише 18 вересня 1938 р. він став прапором товариства “Луг” у Львові [5, ч. 206]. Даний прапор виготовили з шовкової матерії малинового кольору. Краї прапора обшили жовто-блакитними трикутниками. На лицевій стороні прапору розмістили герб, що поділявся на три поля : в одному Архистратиг Михаїл – герб Києва, в другому – Лев – герб Львова, і під ними на місці колишньої січової емблеми – емблема товариства “Луг”. З другого боку на прапорі був витканий портрет славного козацького полковника Івана Богуна, під ним розміщений напис: “Добро Батьківщини – найвищий закон”. Держак прапора закінчувався списом з білим бунчуком. До прапора кріпилася синьо-жовта стрічка з написом ”Великий Луг”. Цей факт, що Лугова організація взяла прапор передвоєнної “Січі”, означав те, що луговики перебрали на себе традиції та ідеали Січового руху, що у великій мірі вплинуло на символіку.

Прапори товариства “Луг” несли в походах та виносили на святкування. Досить потужний здвиг “Лугів” Львівщини з нагоди 125-ти ліття з дня народження Т. Г. Шевченка відбувся 2-го липня 1939 р., де товариство “Луг” останній раз виступило з прапором та луговою атрибутикою [11, с. 1]. Тому що менше ніж через два місяці розпочалась Друга світова війна.

Висновки. Отже організація “Луг” мала важливе значення в національному вихованні українського населення Галичини. Використовуючи національні традиції та символи, “Луги” сприяли національно-патріотичному вихованню молоді. За невеликий проміжок часу ці організації, незважаючи на перешкоди з боку існуючої влади, змогли виробити своєрідну символіку, що відображала українську історію та українську ідею. Використання в атрибутиці зображень українських гетьманів, письменників, інших історичних діячів, постатей св. Михаїла і галицького Лева символізувало традиціоналізм цих організацій і передавало сучасникам дух кількох епох історії України.

Зображення на печатках козацьких символів відіграло важливу роль у розвитку символіки пожежно-спортивних товариств “Луг”. Разом з тим це свідчить про високу зрілість і політичну активність членів товариства. Вони знайшли в собі відвагу пропагувати українську ідею в умовах переслідувань та перешкод з боку польського уряду.

http://www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/MSNU.../59_SOVA_45.doc

Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

Фрагмент из издания общества "Луг", в котором говорится о металических знаках, но нет рисунка, может кто-то покажет как они выглядели?

post-412-1247200881_thumb.jpg

Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

На титульной странице есть изображение эмблемы общества, может и знаки выглядели так-же?

Эмблема:

post-412-1247201599_thumb.jpg

Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

Информация о самом издании:

 

 

“ЛУГ” ТА ЙОГО ПРЕСА

 

 

О. Тимчишин[1]

Львівський національний університет імені Івана Франка,

вул. Університетська, 1, 79000 Львів, Україна, e-mail: [email protected]

 

 

На­при­кі­н­ці 30-х рр. ви­й­ш­ла дру­ком кни­ж­ка “На ру­ї­нах Сі­чей”, у якій йде­ть­ся про іс­то­рію “Лугу” (26). Її ав­тор ви­ко­ри­с­то­вує іс­то­ри­ч­ну ана­ло­гію зруй­ну­ван­ня За­по­рі­зь­кої Сі­чі за на­ка­зом Ка­те­ри­ни II. У на­шо­му ви­пад­ку, за­бо­ро­не­ні чи лі­к­ві­до­ва­ні то­ва­ри­с­т­ва “Січі” від­ро­джу­ва­ли­ся як “Луги”. Пер­ший “Луг” ді­яв у с.Підберізці не­по­да­лік від Льво­ва. Йо­го ста­тут за­твер­ди­ло Львів­сь­ке воє­вод­с­т­во згі­д­но з ре­с­к­ри­п­том від 25 бе­ре­з­ня 1925 ро­ку.

 

У ста­ту­ті но­во­го то­ва­ри­с­т­ва (ру­хан­ко­ве то­ва­ри­с­т­во і ог­не­вої сто­ро­жі “Луг”) ви­зна­ча­ла­ся йо­го ме­та: 1) гу­ма­ні­та­р­на (до­по­мо­га при по­же­жах і по­ве­нях); 2) куль­ту­р­но-­про­с­ві­т­на (по­ши­рен­ня осві­ти між чле­на­ми, ру­хан­ко­ві впра­ви і спор­ти­в­ні іг­ри, ор­га­ні­за­ція то­ва­ри­сь­ко­го жит­тя) (33; 3).

 

Но­ва ор­га­ні­за­ція на­ро­джу­ва­ла­ся у пе­рі­од, ко­ли вла­да пе­ре­слі­ду­ва­ла “Січ”. А ще, на ду­м­ку ке­рі­в­ни­ц­т­ва Укра­їн­сь­кої со­ці­а­лі­с­ти­ч­но-­ра­ди­каль­ної пар­тії, “Січ” скла­да­ла мо­ло­ді­ж­ну стру­к­ту­ру пар­тії, та й іні­ці­а­ти­ва за­сну­ван­ня “Лугів” ви­й­ш­ла із се­ре­до­ви­ща УСРП. Їх ор­га­ні­зу­вав ві­до­мий ді­яч пар­тії, ке­рі­в­ник “Січей” — Р.Дашкевич. Со­ці­а­лі­с­ти­ч­на фра­зе­о­ло­гія не мо­г­ла спри­я­ти роз­ши­рен­ню со­ці­аль­ної ба­зи. Ве­ли­кої шко­ди за­вда­ва­ло пар­тій­ни­ц­т­во та між­пар­тій­ні чва­ри. Їх не­га­ти­в­ні на­слід­ки бу­ли ві­до­мі з до­сві­ду ви­з­во­ль­них зма­гань. Р.Дашкевич та од­но­ду­м­ці всі­ля­ко пра­г­ну­ли ви­ве­с­ти “Луги” з-під пар­тій­но­го впли­ву і кон­т­ро­лю. Вда­ва­ли­ся і до ком­п­ро­мі­су із вла­дою, на що укра­їн­сь­ка гро­мад­сь­кість ре­а­гу­ва­ла з не­за­до­во­лен­ням. То­ді Р.Дашкевич ви­сту­пив з за­явою, що “Луги” не на­ле­жать до жо­д­ної пар­тії. Ке­рі­в­ни­ц­т­во УСРП зро­би­ло не­вда­лу спро­бу за­хо­пи­ти ке­рі­в­ни­ц­т­во в свої ру­ки. Зго­дом де­які чле­ни се­к­ре­та­рі­а­ту УСРП роз­по­ча­ли з “Лугами” не­ща­д­ну вій­ну.

 

Поль­сь­ка вла­да ско­ри­с­та­ла­ся на­го­дою, і кіль­ка де­ся­т­ків “Лугів” бу­ло роз­в’я­за­но. З ве­ре­с­ня 1926 р. ді­яв са­мо­зва­ний ко­мі­тет но­вих “Лу­гів”, а з ли­с­то­па­да УСРП ви­да­ва­ла жу­р­нал “Луговик”, (“Вісті з Лу­гу” у Ч.4. по­пе­ре­ди­ли, що УСРП по­ча­ла ви­да­ва­ти “Лугові ві­с­ті”) (22; 5).

 

Так за­ро­джу­ва­ли­ся “Луги”. Ця мо­ло­ді­ж­на ор­га­ні­за­ція зу­мі­ла по­кла­с­ти в ос­но­ву ді­я­ль­но­с­ті ко­за­ць­кі тра­ди­ції. У чер­в­ні 1926 ро­ку від­бу­ло­ся пер­ше Лу­го­ве свя­то, а 25 ли­п­ня 1926 ро­ку ви­й­ш­ло пер­ше чи­с­ло “Вістей з Лу­гу”— як про­дов­жен­ня “Січо­вих ві­с­тей” з ана­ло­гі­ч­ним під­за­го­лов­ком: “письмо при­свя­че­не Лу­го­вим спра­вам, про­сві­ті і на­у­ці”. Мі­ся­ч­ник мав 16 сто­рі­нок кни­ж­ко­во­го фор­ма­ту. Ви­да­в­цем і від­по­ві­даль­ним ре­да­к­то­ром був Р.Дашке­вич. Жу­р­нал по­по­в­нив ни­з­ку ви­дань укра­їн­сь­кої пре­си.

 

За­го­ло­вок ре­да­к­цій­ної стат­ті у Ч.1 до­ста­т­ньо про­мо­ви­с­тий — “Ми по­бі­ди­ли” (21; 1-2). Ін­ші пу­б­лі­ка­ції: роз­по­відь про Лу­го­ве свя­то, при­свя­че­не І.Франкові, “Як га­си­ти во­гонь у ко­ми­ні”, “Гей хто в Лу­зі озо­ви­ся” (хро­ніка лу­го­во­го жит­тя), ру­б­ри­ка “Наші зли­д­ні” (тут йде­ть­ся про роз­в’я­зан­ня По­ві­то­вої Сі­чі у Льво­ві у тра­в­ні 1926 ро­ку), ру­б­ри­ка “Всячина”, “Веселий ку­ток”. Шо­ві­ні­ст­сь­кі ко­ла поль­сь­кої гро­мад­сь­ко­с­ті, осо­б­ли­во пре­са, ви­ко­ри­с­то­ву­ва­ли будь-­яку на­го­ду, щоб на­ки­ну­ти­ся на “Луги” і про­во­ку­ва­ли їх за­бо­ро­ну. Вла­да за­кри­ва­ла “Луги”, мо­ти­ву­ю­чи це тим, що “Луги” за­мість спор­ти­в­но-­по­же­ж­ної ді­я­ль­но­с­ті (як за ста­ту­том) за­йма­ю­ть­ся вій­сь­ко­вою під­го­тов­кою. До­хо­ди­ло до ку­р­йо­зів: вла­да вба­ча­ла, що зо­бра­жен­ня на пе­ча­т­ці това­ри­с­т­ва вій­сь­ко­вої осо­би з ка­ра­бі­ном і ша­б­лею без­по­се­ре­д­ньо свід­чить про при­на­ле­ж­ність “Лугу” до ор­га­ні­за­ції з вій­сь­ко­вим на­пря­мом. До ре­чі, по­стать ко­за­ка ще бу­ла зо­бра­же­на на пе­ча­т­ках ге­ть­ма­на Хме­ль­ни­ць­ко­го, на гер­бі За­по­рі­зь­кої Сі­чі, на вій­сь­ко­вій пе­ча­т­ці ге­ть­ма­на Ма­зе­пи.

 

Жу­р­нал гур­ту­вав мо­лодь нав­ко­ло “Лугів”. Ре­да­к­цій­на стат­тя “Не хи­ляй­те вниз пра­по­ра!” роз­по­ві­дає про пе­ре­ва­ги ор­га­ні­зо­ва­но­го жит­тя в “Лу­зі”: тут навча­ю­ть­ся гро­мад­сь­кої пра­ці, вчать жер­т­ву­ва­ти осо­би­с­ті ін­тереси за­д­ля за­галь­но­го до­б­ра. “Луг” обе­рі­гає мо­лодь від де­мо­ра­лі­за­ції з бо­ку “корч­ми, шин­ку, хру­нів­с­т­ва пан­сь­ких пе­ред­по­ко­їв”, він вчить ці­ну­ва­ти жит­тя, кра­су, бо­ро­ть­бу і ви­хо­вує мо­лодь гор­ди­ми чле­на­ми укра­їн­сь­кої на­ції (27; 2).

 

“Вісті з Лу­гу” по­пу­ля­ри­зу­ва­ли ді­я­ль­ність “Лугів”. Тут бу­ло чи­ма­ло ко­ри­с­них ме­то­ди­ч­них по­рад, як пла­ну­ва­ти ро­бо­ту мі­с­це­вих ор­га­ні­за­цій, йшла мо­ва про хи­би у їх ді­я­ль­но­с­ті. Фа­хо­ві стат­ті сто­су­ва­ли­ся по­же­ж­ної спра­ви, ру­хан­ки і спор­ту.

 

У пу­б­лі­ка­ці­ях “Вістей з Лу­гу” у дру­гій по­ло­ви­ні 20-х рр. йшло­ся про вплив ор­га­ні­за­ції, зо­кре­ма “Лугу”, на жит­тя мо­ло­ді. Де­які ав­то­ри над­то емо­цій­но і ка­те­го­ри­ч­но ар­гу­мен­ту­ва­ли свою по­зи­цію. Так, О.Баран вва­жав, що “Луг” — це впли­во­вий чин­ник мо­раль­но-­су­с­пі­ль­но­го ви­хо­ван­ня укра­їн­сь­ко­го на­ро­ду, а осо­б­ли­во мо­ло­ді. Він пи­сав: “…теперішній “Луг” має тво­ри­ти з на­ро­дом од­ну не­роз­ри­в­ну ці­лість…”, “Сучасний “Луг” по­ви­нен за до­б­ро сво­го на­ро­ду — як го­во­рив Ше­в­чен­ко — “проклясти і са­мо­го Бо­га” (1; 2). Ска­за­но, хо­ча й ме­та­фо­ри­ч­но, але не­до­ре­ч­но. По­ді­б­на ар­гу­мен­та­ція бу­ла, ра­д­ше, при­та­ман­на мо­ло­ді­ж­ній на­ці­о­на­лі­с­ти­ч­ній пре­сі. З на­ці­о­на­лі­с­ти­ч­ною ду­м­кою узго­джу­ва­ло­ся і тлу­ма­чен­ня ди­с­ци­п­лі­ни. Той же ав­тор пи­ше: “Карність і ди­с­ци­п­лі­на є ос­но­вою іс­ну­ван­ня на­ро­ду, а тим біль­ше му­сить во­на за­па­ну­ва­ти в “Лузі…”. Ко­ж­дий Лу­го­вик по­ви­нен ви­ко­ну­ва­ти при­каз сво­йо­го ко­мен­дан­та не зі стра­ху… але в ім’я лю­бо­ви до Лу­го­вої ор­га­ні­за­ції. При­каз ко­мен­дан­та мо­же бу­ти злий (по­ми­л­ко­вий. — О.Т.), але і в цім слу­чаю Лу­го­вик му­сить ви­ко­на­ти… В ко­ж­но­му “Лузі”, де є ка­р­ність, там не мо­же бу­ти жо­д­них осо­би­с­тих, ані пар­тій­них по­ра­хун­ків. Най­біль­ші во­ро­ги чи за­жер­ті пар­тій­ни­ки в Лу­го­вім то­ва­ри­с­т­ві є для се­бе най­біль­ши­ми при­яте­ля­ми, бо ж їх лу­чить од­на свя­та ідея і во­ни є си­на­ми од­но­го на­ро­ду…” (1).

 

У під­те­к­с­ті ці­єї ду­м­ки за­пе­ре­чу­ва­ли­ся пар­тій­ні ін­тереси, а ви­хо­ди­ли на пер­ший план лю­бов і від­да­ність Ба­ть­кі­в­щи­ні! Вла­да зре­а­гу­ва­ла на різ­кі ви­сло­в­лю­ван­ня, а та­кож на стрім­ке зро­с­тан­ня кіль­ко­с­ті “Лугів”. Улі­т­ку 1927 ро­ку бу­ло роз­в’я­за­но ви­кон­ком Цен­т­раль­ної ра­ди “Лугів” і по­над 100 мі­с­це­вих “Лугів” (1). Від­те­пер за­бо­ро­ня­лось за­сно­ву­ва­ти но­ві “Луги” там, де їх за­бо­ро­ни­ли. Як­що на­при­кі­н­ці 1927 — на по­ча­т­ку 1928 р.р. ді­я­ло по­над 800 “Лугів”, які об’єд­ну­ва­ли 40 ти­сяч осіб (10; 1), то до Лу­го­во­го свя­та у чер­в­ні 1930 ро­ку за­ли­ша­ло­ся 350 не над­то ак­ти­в­них осе­ред­ків (9; 5). “Лугів”, під­по­ряд­ко­ва­них УСРП, на­лі­чу­ва­ло­ся уде­ся­те­ро ме­н­ше (17; 3).

 

У чер­в­ні 1927 ро­ку вла­да на­кла­ла за­бо­ро­ну на Ко­мі­тет го­ло­в­ної лу­го­вої ра­ди. Со­ці­а­лі­с­ти­ч­на фра­зе­о­ло­гія “Лугів” УСРП та пар­тій­на не­тер­пи­мість спри­чи­ню­ва­ли ча­с­ту за­бо­ро­ну “Лугів” Р.Дашкевича і “Лугів” “поступово-соціалістичних”. У жу­р­на­лі “Луговик”, ор­га­ні “Лугів” УСРП, на Р.Дашке­ви­ча ве­ли біль­ший на­ступ, ніж на вла­ду: “І хай Да­ш­ке­вич у сво­їх бре­х­ли­вих Ві­с­тях з Лу­гу зва­лює всю від­по­ві­даль­ність за ши­ка­ни (пе­ре­слі­ду­ван­ня. — О.Т.) вла­ди про­ти лу­го­вих то­ва­риств на “радикальних про­во­ка­то­рів”, то цим він по­ка­зує ли­ше свою льо­кай­сь­ку ду­шу” (28; 12). Та­кий жу­р­наль­ний текст за­зви­чай ре­пре­зен­ту­вав Р.Дашкевича та йо­го “Луги”.

 

Щоб на­ла­ш­ту­ва­ти мо­лодь, ке­рі­в­ни­ц­т­во ак­ти­в­но ви­ко­ри­с­то­ву­ва­ло “Луговик”, який ви­хо­див від ли­с­то­па­да 1926 ро­ку до тра­в­ня 1928 ро­ку. Це був мі­ся­ч­ник на 16 сто­рін­ках кни­ж­ко­во­го фор­ма­ту. Ре­да­к­цій­ні й про­б­ле­м­ні стат­ті на су­с­пі­ль­но-­по­лі­ти­ч­ні те­ми, ме­то­ди­ч­ні по­ра­ди, що сто­су­ю­ть­ся по­же­ж­ної спра­ви, хро­ніка лу­го­во­го жит­тя, іс­то­рія “Січей” за­кор­до­ном — ось ос­но­в­ні те­ми “Луговика”.

 

Від­по­ві­даль­ним ре­да­к­то­ром жу­р­на­лу спо­ча­т­ку був С.Терлецький, а від Ч.7-8 1927 ро­ку — О.Коберський.

 

Ві­до­мий ді­яч і пу­б­лі­цист УСРП К.Коберський пи­сав у Ч.1: “Нашій мо­ло­дій змі­ні тре­ба ін­шо­го ви­хо­ван­ня: здо­ро­во­го, мо­раль­но­го, ос­но­ва­но­го на тру­до­вій ети­ці со­ці­а­лі­з­му, мо­ра­лі, якої ви­со­ки­ми іде­а­ла­ми є пра­в­да, рі­в­ність, бра­тер­с­т­во, лю­бов до рі­д­ні, до вла­с­ної на­ції, до все­сві­т­ньої люд­сь­кої пра­цю­ю­чої сі­м’ї. Це ви­со­ке стре­м­лін­ня до сво­бо­ди й по­гор­ди до раб­с­т­ва. Це свя­та від­ва­га бо­ро­ть­би з без­прав­с­т­вом, ли­це­мір­с­т­вом, об­б­рі­ху­ван­ням, гні­том і ви­зи­с­ком пра­цю­ю­чих лю­дей” (11; 5).

 

“Луговик” ске­ро­ву­вав се­лян­сь­ку і ро­бі­т­ни­чу мо­лодь ви­ко­ну­ва­ти наста­но­ви Т.Шевченка, М.Драгоманова, І.Франка, тобто за­кла­дав ос­но­ви “Лу­гів” під ке­рі­в­ни­ц­т­вом УСРП. Ав­то­ри ста­тей на­го­ло­шу­ва­ли на зв’яз­ку “по­сту­пово-соціалістичних” “Лугів” із да­в­ні­ми “Січами”, і та­ким чи­ном за­пе­ре­чу­ва­ли “Луги” Р.Дашкевича.

 

“Луги” роз­ді­ли­ли­ся у гру­д­ні 1926 ро­ку. Бу­ло про­ве­де­но два з’їз­ди “Лу­гів”. “Луговик” на­дру­ку­вав звіт зі з’їз­ду “свого” “Лугу”. У го­ло­в­них до­по­ві­дях (І.Мо­гиль­ницького та М.Стахіва) го­во­ри­ло­ся про іс­то­рію й роз­ви­ток лу­го­во­го ру­ху, про йо­го іде­о­ло­гію, про те, що “Луг” сут­тє­во від­рі­з­ня­є­ть­ся від “Сокола” сво­їм посту­по­вим і де­мо­к­ра­ти­ч­ним ха­ра­к­те­ром. До­по­ві­да­чі за­пе­ре­чу­ва­ли пар­тій­ність “Лугу” (19; 13). Го­ло­вою то­ва­ри­с­т­ва (Го­ло­в­на лу­го­ва ра­да) об­ра­но К.Коберського. З’їзд ух­ва­лив про­ве­с­ти по­ві­то­ві кон­фе­ре­н­ції, ор­га­ні­зу­ва­ти в “Лугах” укра­їн­сь­ке жі­но­ц­т­во, ство­ри­ти ди­тя­чу ор­га­ні­за­цію “Лужок”, ор­га­ні­зу­ва­ти від­діл до­пи­су­ва­чів до “Луговика”, за­кла­с­ти біб­ліо­те­ки там, де їх не має “Просвіта”, під­га­с­лом ви­б­ра­но “Геть не­пи­сь­мен­ність в “Лугах”!”.

 

“Луговик” ін­ко­ли по­ле­мі­зу­вав із “Вістями з Лу­гу”, на­ма­га­ю­чись роз­ши­ри­ти свій вплив, ба­га­то роз­по­ві­дав про “Січ” за ме­жа­ми Га­ли­чи­ни. Про сі­чо­вий рух у При­кар­пат­сь­кій Укра­ї­ні (23) та у Че­хо-­Сло­вач­чи­ні (24) на­пи­сав І.Михайленко.

 

По­діл у сі­чо­во­му ру­сі в США не­га­ти­в­но оці­нив О.Коберський (ОКО — йо­го аб­ре­ві­а­ту­ра. — О.Т.). Од­на ча­с­ти­на “Січей” під впли­вом О.Назарука по­ча­ла до­три­му­ва­тись ге­ть­ман­сь­ких по­зи­цій (17).

 

Ке­рі­в­ни­ц­т­во УСРП і “Лугів” ак­ти­в­но до­лу­ча­ло­ся до пе­ре­бі­гу сі­чо­во­го ру­ху в кра­ї­нах Єв­ро­пи, у між­на­ро­д­но­му ро­бі­т­ни­чо­му жит­ті. На по­ча­т­ку ли­п­ня 1927 ро­ку в Пра­зі від­бу­в­ся з’їзд емі­г­рант­сь­ких “Січей” Ав­с­т­рії та Че­хії, щоб об’єд­на­ти сі­чо­ві ор­га­ні­за­ції Єв­ро­пи. На ньо­му ви­сту­пи­ли К.Трильов­ський (“Історія сі­чо­во­го ру­ху”) і К.Коберський (“Ідейні під­ста­ви сі­чо­во­го ру­ху”). З’їзд під­три­мав со­ці­а­лі­с­ти­ч­ні “Луги” в Га­ли­чи­ні і за­явив про­тест про­ти пе­ре­слі­ду­вань (7).

 

Загалом “Луговик” у всьому відображав платформу УСРП.

 

Жу­р­на­лу бра­ку­ва­ло ко­ш­тів, то­му ви­хо­див з пе­рерва­ми. У тра­в­ні 1928 ро­ку по­ба­чи­ло світ остан­нє чи­с­ло (Ч.2) “Луговика”. “Луг” УСРП не зу­мів ста­ти ма­со­вим.

 

До ак­ти­в­них ав­то­рів жу­р­на­лу на­ле­жа­ли К.Коберський, О.Коберський, О.Павлів-Білозерський, С.Терлецький, Вс.Петрів, К.Пушкар, І.Михайленко, що та­кож під­пи­су­ва­лись псе­в­до­ні­ма­ми — Лу­го­вик, Мі­ні­му­сен­ко, Ос­тап Не­вга­сен­ко то­що. Си­ту­а­ція дру­гої по­ло­ви­ни 20-х рр. за­ли­ша­ла­ся не­спри­я­т­ли­вою для укра­їн­с­т­ва. Ак­ти­в­на по­ло­ні­за­ція у кон­те­к­с­ті еко­но­мі­ч­ної і по­лі­тич­ної кри­зи ви­кли­ка­ла опір укра­ї­н­ців, зріс вплив на­ці­о­на­лі­с­ти­ч­них ідей. Від лі­та 1929 ро­ку до ча­су ви­хо­ду но­во­го ста­ту­ту “Лугу” ор­га­ні­за­ція за­не­па­ла. Вла­да за­бо­ро­ня­ла но­сін­ня лу­го­вих од­но­ст­ро­їв, ви­ко­ри­с­то­ву­ю­чи до­ві­ль­не тлу­ма­чен­ня вправ (вій­сь­ко­ві во­ни чи ру­хан­ко­ві). На­віть від­су­т­ність по­же­ж­них помп (а їх тре­ба бу­ло ку­пу­ва­ти) ста­ва­ло під­ста­вою для за­бо­ро­ни “Лугу”. У 1930 р. ді­я­ло ли­ше 350 не­за­бо­ро­не­них “Лугів” (9). По­зна­чи­ла­ся від­су­т­ність ке­рі­в­но­го ор­га­ну. Цю фун­к­цію ви­ко­ну­ва­ли “Вісті з Лу­гу”.

 

Про­від “Лугу” пра­цю­вав над но­вим ста­ту­том “Лугу”. У чер­в­ні 1932 ро­ку львів­сь­ке мі­сь­ке ста­ро­ст­во на ос­но­ві ста­ту­ту за­ре­є­с­т­ру­ва­ло “Україн­ське ру­хан­ко­во-­спор­ти­в­не то­ва­ри­с­т­во “Луг” (8). То­ва­ри­с­т­во ста­ви­ло со­бі за за­вдан­ня фі­зи­ч­не і мо­раль­не ви­хо­ван­ня мо­ло­ді. Во­но ма­ло пра­во по­ши­рю­ва­ти і про­па­гу­ва­ти фі­зи­ч­не ви­хо­ван­ня та спорт, роз­ви­ва­ти куль­ту­р­но-­ос­ві­т­ню ді­я­ль­ність, ви­да­ва­ти ча­со­пи­си і жу­р­на­ли, при­свя­че­ні спор­то­ві, ру­ха­н­ці й осві­ті (8; 8). Що­пра­в­да, па­ра­г­раф 55 ста­ту­ту фі­к­су­вав під­по­ряд­ко­ва­ність “Лугу” дер­жа­в­но­му уря­ду (від­ді­ло­ві, упра­в­лін­ню) фі­зи­ч­но­го ви­хо­ван­ня й вій­сь­ко­вої під­го­тов­ки. Пре­д­ста­в­ни­ки ці­єї дер­жа­в­ної стру­к­ту­ри ма­ли пра­во бра­ти участь у за­сі­дан­нях Го­ло­в­ної стар­ши­ни і збо­рах усіх рі­в­нів. “Зголо­шення спро­ти­ву здер­жує ви­ко­нан­ня при­ня­тої поста­но­ви. На зга­да­ний спро­тив Го­ло­в­на стар­ши­на має пра­во вне­с­ти до дер­жа­в­но­го уря­ду фі­зи­ч­но­го ви­хо­ван­ня і вій­сь­ко­во­го під­го­то­ван­ня за­жа­лен­ня на під­ста­ві вла­с­ної поста­но­ви” (8; 19). Рі­шен­ня дер­жа­в­ної стру­к­ту­ри, що сто­су­ва­ли­ся жит­тя то­ва­ри­с­т­ва, бу­ли ос­та­то­ч­ни­ми і обо­в’яз­ко­ви­ми для ви­ко­нан­ня. Крім цьо­го, ке­рі­в­ни­ц­т­во но­вих “Лугів” по­вин­но бу­ло по­да­ва­ти дер­жа­в­но­му уря­до­ві фі­зи­ч­но­го ви­хо­ван­ня і вій­сь­ко­вої під­го­тов­ки рі­ч­ний звіт про ді­я­ль­ність. Та­ким чи­ном “Луги” пе­ре­бу­ва­ли під жор­с­т­ким кон­т­ро­лем вла­ди. На­при­кі­н­ці бе­ре­з­ня 1932 ро­ку від­бу­в­ся Дру­гий лу­го­вий з’їзд (і пер­ший — на ос­но­ві но­во­го ста­ту­ту). У гру­д­ні то­го ж ро­ку “Луги” за­мість ру­хан­ко­во­го то­ва­ри­с­т­ва і ог­не­вої сто­ро­жі ста­ли ру­хан­ко­во-­спор­ти­в­ним то­ва­ри­с­т­вом. У гру­д­ні та­кож за­сно­ва­но Ве­ли­кий Луг. По­ча­в­ся но­вий етап в іс­то­рії лу­го­во­го ру­ху.

 

Змі­ни в ста­ту­ті ви­кли­ка­ли бур­х­ли­ву дис­ку­сію і се­ред гро­мад­сь­ко­с­ті, і в пре­сі. Осо­б­ли­во не­га­ти­в­но від­гу­к­ну­ли­ся ви­дан­ня ОУН, УСРП та ко­му­ні­с­ти­ч­ні. Пре­са УНДО (“Діло”, “Свобода”), пре­са кле­ри­каль­на і ре­лі­гій­на (“Но­ва зо­ря”, “Мета”, “Прав­да”), ге­ть­ман­сь­ка (“Хліборобський шлях”) під­три­ма­ли но­ві “Луги”, які й на­да­лі очо­лю­вав Р.Дашкевич.

 

Про ста­в­лен­ня до но­вих “Лугів” ска­за­но у ре­зо­лю­ції Цен­т­раль­но­го ко­мі­те­ту УНДО: “В ра­м­цях но­во­го Лу­го­во­го ста­ту­ту мо­ж­на з на­ці­о­наль­но­го укра­їн­сь­ко­го ста­но­ви­ща ве­с­ти гі­д­но спра­ву ма­со­вої ор­га­ні­за­ції фі­зи­ч­но­го ви­хо­ван­ня на­шої мо­ло­ді. Ко­ли ж пра­к­ти­ч­на пра­ця до­ка­за­ла б, що це не­мо­ж­ли­ве, то то­ді ні­ко­ли не бу­де за­пі­з­но з тої фор­ми ор­га­ні­за­ції фі­зи­ч­но­го ви­хо­ван­ня зре­зи­г­ну­ва­ти. Як­що не­ма мо­ж­ли­во­с­ті про­ва­ди­ти фі­зи­ч­не ви­хо­ван­ня на ос­но­ві ста­ту­тів ста­рих Лу­гів ані за до­по­мо­гою Со­ко­лів, то тре­ба ви­ко­ри­с­та­ти но­ві “Луги” (14).

 

Ду­м­ки та оцін­ки но­вих “Лугів” бу­ли рі­з­но­ма­ні­т­ні. Од­ні вва­жа­ли це фа­к­том на­ці­о­наль­ної зра­ди, ін­ші на­ма­га­ли­ся ви­ко­ри­с­та­ти на­віть та­кий ста­тут, щоб збе­ре­г­ти мо­ло­ді­ж­ну ор­га­ні­за­цію. Бу­ли й та­кі, хто вва­жав, що но­ві “Луги” — це май­бу­т­ні ле­гі­о­ни Укра­їн­сь­кої На­род­ної Ре­с­пу­б­лі­ки, які во­на ви­ко­ри­с­тає у бо­ро­ть­бі про­ти СРСР (про­во­ка­цій­ність по­ля­га­ла у то­му, що Мо­с­к­ва мо­г­ла за­жа­да­ти від поль­сь­ко­го уря­ду роз­пу­с­ти­ти фор­му­ван­ня).

 

З огля­ду на зміст пу­б­лі­ка­цій у ви­дан­ні, “Луги” по­сі­да­ли цен­т­ри­ст­сь­ку по­зи­цію, їх під­три­му­ва­ли цен­т­ри­ст­сь­кі пар­тії і си­ли (крім УСРП). На шпа­ль­тах “Вістей з Лу­гу” грун­то­в­но об­го­во­рю­ва­ли пи­тан­ня уча­с­ті “Лугів” у свя­ті “Українська мо­лодь — Хри­с­то­ві”. Хо­ча сту­дент­сь­ка на­ці­о­на­лі­с­ти­ч­на мо­лодь, на­при­к­лад, бой­ко­ту­ва­ла це свя­то. Ві­до­мо, що лу­го­ви­ки взя­ли участь у від­крит­ті па­м’я­т­ни­ка І.Франкові. У ли­п­ні 1933 ро­ку Лу­го­ве свя­то бу­ло при­свя­че­не ге­ть­ма­но­ві І.Мазепі. “Сокіл-Батько” від­мо­ви­в­ся на­да­ти в роз­по­ря­джен­ня “Лугів” свою пло­щу, про­де­мон­с­т­ру­ва­в­ши цим ста­в­лен­ня до но­вих “Лугів” (24).

 

Зро­с­та­ли “Луги” по­во­лі. У бе­ре­з­ні 1933 ро­ку їх бу­ло по­над 100 (20), у 1934 р. — 215 (20).

 

“Вісті з Лу­гу” роз­по­ві­да­ли про жит­тя лу­го­вих ор­га­ні­за­цій, за­охо­чу­ва­ли до роз­бу­до­ви “Лугів”, по­ле­мі­зу­ва­ли з по­лі­тич­ни­ми опо­нен­та­ми. На сто­рін­ках жу­р­на­лу бу­ло ду­же ма­ло ін­фор­ма­ції про за­ру­бі­ж­не жит­тя. У 1933 ро­ці цен­т­раль­ною те­мою ста­ла про­б­ле­ма го­ло­до­мо­ру в Укра­ї­ні. “Вісті з Лу­гу” вмі­с­ти­ли пу­б­лі­ка­ції про го­лод в Укра­ї­ні, ко­мю­ні­ке Укра­їн­сь­ко­го гро­мад­сь­ко­го ко­мі­те­ту ря­тун­ку Укра­ї­ни (4; 10). 29 жо­в­т­ня про­ве­де­но день тра­у­ру з при­во­ду жертв Го­ло­до­мо­ру. “Вісті з Лу­гу” за­кли­ка­ли взя­ти участь в ак­ції (4; 11).

 

У зв’яз­ку із ско­ро­чен­ням кіль­ко­с­ті “Лугів”, ре­да­к­ція “Вістей з Лу­гу” втра­ти­ла чи­ма­ло чи­та­чів і ко­ле­к­ти­в­них пе­ред­п­ла­т­ни­ків. Від сер­п­ня 1934 ро­ку до лю­то­го 1935 ро­ку жу­р­нал не ви­хо­див. Ре­да­к­ція по­яс­ни­ла це фі­нан­со­ви­ми тру­д­но­ща­ми (2; 1).

 

При­бли­з­но від се­ре­ди­ни 30-х рр. про но­ві “Луги” зга­ду­ва­ли не на­стіль­ки ча­с­то. Єв­ро­пей­сь­ка гро­мад­сь­кість що­раз біль­ше на­го­ло­шу­ва­ла на за­гро­зі вій­ни. Н.По­рай у “Вістях з Лу­гу” на по­ча­т­ку 1936 ро­ку пи­сав, що вій­на з Ро­сі­єю по­ч­не­ть­ся че­рез п’ять ро­ків (3; 3). Пе­ре­дба­чен­ня спра­в­ди­ло­ся. Те­ма вій­ни за­по­в­ни­ла шпа­ль­ти “Вістей з Лу­гу”. У ре­да­к­цій­ній стат­ті (на мі­с­ці пе­ре­до­вої) чи­та­є­мо: “Через нас, че­рез на­шу ор­га­ні­зо­ва­ність, че­рез на­шу пра­цю по­ви­нен укра­їн­сь­кий на­рід бу­ти го­то­вий до зу­стрі­чі ве­ли­ких між­на­ро­д­них по­дій, ве­ли­ких днів но­во­го на­ці­о­наль­но­го жит­тя!” (5; 18).

 

На сто­рін­ках жу­р­на­лу по­пу­ля­р­ни­ми ста­ли пу­б­лі­ка­ції про су­ча­с­ну вій­сь­ко­ву тех­ні­ку — тан­ки (34), під­во­д­ні чо­в­ни (30). Вій­ну сприй­ма­ють як щось очі­ку­ва­не і нор­маль­не. “Життя — це ні­що ін­ше, тіль­ки змаг і бо­ро­ть­ба” (35; 113). Те­му вій­ни жу­р­нал ви­рі­шує у рі­з­но­ма­ні­т­них ва­рі­ан­тах: це ду­м­ки С.Петлюри про вій­сь­ко­ву спра­ву, роз­по­відь про Гру­зію, яка бо­ро­ла­ся з ро­сій­сь­ки­ми біль­шо­ви­ка­ми, стат­тя про япон­сь­ку ар­мію, стат­ті про ба­к­те­рі­о­ло­гі­ч­ну зброю і от­руй­ні га­зи, на­рис про ге­не­ра­ла Фран­ко. “Вісті з Лу­гу” пи­са­ли і про укра­їн­сь­кі во­єн­ні тра­ди­ції. Во­ни за­кли­ка­ли па­м’я­та­ти про ми­ну­ле, під­три­му­ва­ти культ ге­ро­їв. У кон­те­к­с­ті ці­єї те­ми опу­б­лі­ко­ва­но стат­тю А.Кур­дидика “Як роз­ва­ле­но мі­лі­о­но­ву укра­їн­сь­ку ар­мію” (12).

 

У 1938 році відбулося посвячення Лугового прапора. У публі­кації про цю подію “Луг” виступає як військова організація (31; 251).

 

На­при­кі­н­ці 30-х ро­ків га­ли­ць­кі укра­ї­н­ці звер­та­ють свій по­гляд на Кар­пат­сь­ку Укра­ї­ну. Цій те­мі при­свя­че­но ни­з­ку пу­б­лі­ка­цій, зо­кре­ма, “Січ” пра­цює для май­бу­т­ньо­го!” (32). Про­го­ло­ше­но кли­чі “Кар­пат­ської Сі­чі”: “Січ” но­ву пра­в­ду не­се — на­ція по­над усе!”, “Наша си­ла в нас са­мих — світ на­ле­жить до си­ль­них!; “Партія — це ру­ї­на, по­над усе — Кар­пат­сь­ка Укра­ї­на!” (32; 25). Кли­чі про­го­ло­шу­ва­ли укра­їн­сь­кі на­ці­о­на­лі­с­ти.

 

У жу­р­на­лі за­по­ча­т­ко­ва­но ру­б­ри­ку “Організація і про­па­ган­да”. Ав­тор стат­ті “Лу­гова про­па­ган­да” пи­ше, що вмі­лою про­па­ган­дою ро­сій­сь­кі біль­шо­ви­ки об­ма­ну­ли над­д­ні­п­рян­сь­ких укра­ї­н­ців, Гі­т­лер зце­мен­ту­вав ні­ме­ць­кий на­род, а Му­со­лі­ні — іта­лій­сь­кий. І да­лі: “Пропа­ган­да є ве­ли­кою, ве­ли­че­з­ною си­лою — це най­ви­ща по­ра со­бі ус­ві­до­ми­ти. Нам не тре­ба бре­х­ли­вої про­па­ган­ди! Нам тре­ба пра­в­ди, що осві­до­м­лю­ва­ла б і по­бо­рю­ва­ла во­ро­жу нам агіта­цію!” (15; 34). Ав­тор на­зи­ває ви­хі­д­ні пун­к­ти про­па­ган­ди: 1) по­ши­рю­ва­ти пе­ре­ко­нан­ня, що член­с­т­во в “Лузі” при­но­сить за­галь­но­на­ці­о­наль­ну, тим са­мим — і осо­би­с­ту ко­ристь; 2) “Луг” є по­на­д­пар­тій­ною ор­га­ні­за­ці­єю. А осо­б­ли­во слід зве­р­ну­ти ува­гу на ви­зна­чен­ня ме­ти: це — фі­зи­ч­не ви­хо­ван­ня, осві­та і ві­ль­ний Ки­їв (15; 34).

 

У на­сту­п­но­му чи­с­лі Л.І. у стат­ті “Лугова про­па­ган­да” пи­ше про “Вісті з Лу­гу” як про пер­шо­че­р­го­вий за­сіб про­па­ган­ди (16; 4), а да­лі на­зи­ває бро­шу­ри, під­ру­ч­ни­ки, ка­лен­да­рі, кни­ж­ки іс­то­ри­ч­но­го і ме­му­а­р­но­го змі­с­ту та рі­з­ні фор­ми куль­ту­р­но-­ос­ві­т­ньої ді­я­ль­но­с­ті.

 

До кі­н­ця 30-х рр. “Луг” зно­ву став до­сить роз­бу­до­ва­ною ор­га­ні­за­ці­єю. На по­ча­т­ку 1939 ро­ку чи­с­ло “Лугів” пе­ре­ви­щи­ло ти­ся­чу (15). “Вісті з Лу­­гу” пе­рі­о­ди­ч­но по­вер­та­ю­ть­ся до про­б­ле­ми єд­но­с­ті укра­їн­сь­ких сил. І.Лемківський у стат­ті “Луговик і єд­ність на­ро­ду” пи­ше, що “Луг” — по­на­д­пар­тій­ний, за­галь­но­на­ці­о­наль­ний і всіх об’єд­нує вже са­мою ме­тою — зві­ль­ни­ти Ки­їв від Мо­с­к­ви” (13; 98).

 

Для пу­б­лі­ка­цій “Вістей з Лу­гу” остан­ніх ро­ків пе­ред­во­єн­но­го де­ся­ти­літ­тя при­та­ман­ний мо­тив си­ли. На той час зме­н­ши­ли­ся на­па­ди на “Луг” у на­ці­о­на­лі­с­ти­ч­ній пре­сі. Ймо­ві­р­но, що ОУН ма­ла тут, як і в ін­ших ор­га­ні­за­ці­ях, сво­їх лю­дей. То­му де­які пу­б­лі­ка­ції ра­д­ше на­ле­жа­ли б на­ці­о­на­лі­с­ти­ч­ній мо­ло­ді­ж­ній пре­сі. Так, ав­тор стат­ті “Грізні й не­са­мо­ви­ті ча­си”, пи­ше: “На сві­ті не­ма ні при­яте­лів, ні при­хи­ль­ни­ків для тих, що впа­ли й не ма­ють своєї дер­жа­ви, що сла­бі й сто­г­нуть з бо­лю. Си­ль­ні й мо­гу­т­ні на­ро­ди до­бу­ва­ють при­язнь, лю­бов і по­ша­ну ін­ших пост­ра­хом своєї мо­гу­т­но­с­ти й за­гро­зою сво­го п’я­с­ту­ка (ку­ла­ка. — О.Т.), во­ни не зна­ють пра­ва, бо са­мі пра­во уста­но­в­лю­ють і ди­к­ту­ють йо­го ін­шим; для си­ль­них не­ма ні умов, ні зо­бо­в’я­зань…” (6; 97).

 

Се­ред ав­то­рів жу­р­на­лу пі­с­ля 1932 ро­ку зна­хо­ди­мо Р.Дашкевича, М.Коз­ла­ню­ка, Е.Жарського, А.Курдидика, Л.Лепкого, В.Пачовського, І.Ющи­шина, З.Пелен­сь­ко­го, О.Олеся.

 

http://www.franko.lviv.ua/faculty/jur/Internet/PART-5_10.htm

Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

Меня всегда поражает та массовость и организованность различнейших спортивных, культурных, военизированых обществ начала ХХ века ohmy.gif

 

Еще немного о "Луге"

http://www.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/pspo...f/vinnichyk.pdf

Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

QUOTE (Vlad143 @ Jul 10 2009, 04:37 PM)
Вот знак (или кокарда) из коллекции А. Мельника.

http://ua-orden.org/prewar/prewar-26.html

Спасибо за ссылкуVlad!

Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

Для публикации сообщений создайте учётную запись или авторизуйтесь

Вы должны быть пользователем, чтобы оставить комментарий

Создать учетную запись

Зарегистрируйте новую учётную запись в нашем сообществе. Это очень просто!

Регистрация нового пользователя

Войти

Уже есть аккаунт? Войти в систему.

Войти
×
×
  • Создать...